新年快乐 - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Swerts Matthias - WaarBenJij.nu 新年快乐 - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Swerts Matthias - WaarBenJij.nu

新年快乐

Door: Matthias

Blijf op de hoogte en volg Swerts

11 Februari 2013 | Australië, Melbourne

Rustig weekje achter de rug. Het werk ging vlot en heb geen enkele dag moeten overwerken. Momenteel ben ik bezig met 'refactoring' wat vergelijkbaar is met 'we gaan na tien jaar de zolder eens opruimen'.

Ergens in het begin van de week zijn de laatste Italianen huiswaarts gekeerd en er zijn drie Franse meisjes ingetrokken. Op dinsdag zijn we een pint gaan drinken langs de Yarra rivier op het afscheid van de Zweed en de Fransman. Een zatte bedoening zal het hier niet worden want voor twee pinten betaalden we al snel tegen de twintig dollar.
Onze Zweedse huisgenoot moest vertrekken want hij vond geen werk en moest nog iets afmaken voor zijn studies. Wel vreemd dat de twee Finnen, die zeker niet de snuggerste zijn, elke week een ander jobke hebben. Ze verdienen sommige dagen weliswaar bitter weinig of niks moet ik er wel bij zeggen.

Mensen die hopen in de stad werk te vinden gaan vaak teleurgesteld zijn, het is wat geluk hebben of hard werken. Buiten Melbourne zijn talrijke fruit en groente plantages waar je per kilo of zak betaald wordt, soms met kost en inwoon. Als je 88 dagen fruit plukt kom je in aanmerking voor een tweede Working Holiday visum en mag je dus een extra jaartje blijven. Het is naar het schijnt wel hard werken, zeker met de hoge temperaturen.

De Fransman is het vrijdagnacht afgetrapt. Hij had blijkbaar nog huur openstaan en is er stilletjes vanonder gemuisd. De Zweed is zaterdagmiddag vertrokken.
Sinds eergisteren zijn er twee Franse gasten in gehuisd. Toffe kerels maar de geluidsinstallatie met subwoofer die ze meeslepen is toch minder..

Af en toe krijgen we bezoek in de keuken van een duizendtal hongerige mieren die een zwart spoort vormen van het raam tot de vuilbak, is meestal een teken dat die nog eens leeg moet worden gemaakt. Maar miereninvasies zijn hier blijkbaar niet ongewoon en de huisbaas is vandaag komen rondspuiten met wat gif (de komende twee weken wassen we alles af ook voordat we eten.. ).

Over vreemde dingen gesproken, één van de Finnen is ons net komen vertellen dat zijn matras weg is. We hebben rondgekeken en die is dus echt nergens te bespeuren. Een tijd terug zijn er ook plots een heleboel vorken verdwenen en we zijn erachter gekomen dat de afzuigingsinstallatie op onze kamer in werkelijkheid lucht de kamer inblaast (sinds de kamers met elkaar in verbinding staan verklaard dit een aantal vreemde geuren).

Zaterdag zijn we een kijkje gaan nemen in Hosier Lane, een beroemd steegje aan Flinder Street. Het steegje staat vol mooie graffiti en is voor velen blijkbaar ook een soort ontmoetingsplaats.
Aan Federation Square troffen we een Latin Summer evenement aan met kraampjes die Zuid-Amerikaanse hapjes verkochten, Spaanse muziekbandjes en natuurlijk zuiderse dansen. Vervolgens passeerden we de National Gallery waar wat mooie artistieke dingetjes tentoongesteld werden.

Op zondagvoormiddag slenterden we via het park naar de National Gallery of Victoria. Het verschil met de galerij van de dag tevoren was eigenlijk niets en we bleven dus ook niet te lang (Blijkbaar was eentje nationaal en de andere internationaal maar ze heten beiden National Gallery). Aan de ingang stond een meisje Chinese sterrenbeelden te tekenen met een soort kwast en water, heel vreemd maar wel mooi om te zien.
Vervolgens picknickten we aan het aangrenzend park en trokken we naar China Town om de nieuwjaarssfeer op te snuiven.

Het Chinees nieuwjaar is toch heel anders dan dat van ons. Een heleboel mensen op straat, kraampjes die etenswaren verkopen, draken die door de menigte huppelen en firecrackers waar de oren van suizen. Natuurlijk aten we de rest van de dag niets anders dan Chinees (eten). Namiddag een dumpling snack en 's avonds noodle soup (Ik kan me niet inbeelden dat ik ooit zoveel noodles heb gegeten als deze maand, in de Aziatische winkeltjes is er een ruim assortiment en het kost iets van niks). Het heeft wel iets apart die Oosterse sfeer op een goede manier. Dit jaar is het trouwens het jaar van de Slang, ook al was het draken wat de klok sloeg.

Volgend weekend gaan we de stad nog eens uit. Er is nog van alles te zien en ik vrees dat we nog een keer of tien terug zullen moeten komen om het allemaal gezien te krijgen.

• 11 Februari 2013 - 19:13

Josette:

Dag Matthias,
    Ik kijk elke maandag uit naar je nieuw verhaal,weer prachtige en mooie foto's.
    Dat zullen jullie niet meer snel meemaken,geniet er maar van.
    Geniet ook maar van het zonnetje hier is het koud.
    Lieve groetjes van Jean en mij

• 12 Februari 2013 - 21:20

Mamsie & Toon:

Hoi zoon & Christophe,

Allereerst weten jullie niet wat je hier mist ! Sinds jullie vertrek hebben we misschien 2 a 3 dagen een streep blauw in de lucht gezien en voor de rest 50 tinten wit :p

Blij te lezen dat jullie ook wat cultuur opsnuiven en daarna chinees nieuwjaar zijn gaan vieren, spijtig van het vele volk maar t ziet er toch kleurrijk en spectaculair uit ! al bij al viel het denk ik nog mee, in China waren het 1,3miljard die het vierden.

Steven heeft het gepresteerd om op 3 feestjes op 1 dag aanwezig te zijn :O
    Een paar dagen later is hij dan maar naar Barcelona vertrokken om de feesttraditie daar verder te zetten,vermoedelijk..

Tis nu wel makkelijk sinds we een klokje gekocht hebben waarop de tijd in Melbourne wordt aangegeven. Nu weten we tenminste wanneer we jullie kunnen wakker bellen.

Doe het nog goed op het werk beiden en dan heb je weer een weekend om je uit te leven.
    En kijken wij weer reikhalzend uit naar nieuwe verhalen.

Heel erg bedankt voor de lieve, mooie verjaardagskaart zoneke ! !
    mamsie & Toon x x

• 13 Februari 2013 - 23:38

Francis En Judith:

Hallo Matthias,

Ook wij kijken altijd uit naar jullie nieuwe blogaflevering. Jullie hebben beiden een leuke manier van schrijven, het nodigt echt uit tot lezen. Net als je mama en Toon hebben wij in de keuken 2 klokken, Melbourne-time en Belgian-time, handig als we een e-mail doen waarop we (hopelijk) vlug een reactie krijgen.
    Fijn dat jullie de 'buurt' zo ontdekken én het chinees nieuwjaar hebben kunnen meemaken.
    Allemaal ervaringen die jullie nooit meer vergeten.
    Blijf genieten en drink met mate(n).

Groetjes
    Francis en Judith

• 01 Maart 2013 - 13:34

Willy En Vinaye:

Hoi beiden,

Misschien is er een aboriginal die toch graag wat luxe geniet in de bosjes, hahaha... zie maar dat die 's nachts niet ineens langs je ligt!

Gr,

Will, Vin & Sam