Fraser Coast naar Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Swerts Matthias - WaarBenJij.nu Fraser Coast naar Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Swerts Matthias - WaarBenJij.nu

Fraser Coast naar Sydney

Door: Matthias

Blijf op de hoogte en volg Swerts

25 April 2013 | Australië, Sydney

Nog vier dagen en we zitten al terug in België!
We hebben ondertussen al bijna 5000km gereden en zitten momenteel tegen de Snowy Mountains vlakbij de hoofdstad Canberra. Maar dat is voor de volgende en laatste blog want ik moet het eerst nog hebben over Fraser Island en hoe we uiteindelijk tot in Sydney zijn geraakt.

We hadden dus een tour geboekt voor Fraser Island. 's Morgens werden we opgepikt door een monsterbus onder leiding van een vrolijke gids die ons door het eiland ging loodsen.
Eenmaal de andere toeristen waren opgepikt reden we de ferry op en vaarden we naar het eiland. Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld en is volledig ontstaan door het eroderende zand dat van de bergen op het vasteland is afgesleten. Hierdoor is het enkel toegankelijk met een vier maal vier en door de vele ongevallen die er gebeuren is het aangeraden een ervaren bestuurder achter het stuur te hebben.
Oorspronkelijk leefden er Aboriginals maar deze zijn vertrokken of verjaagd. Later arriveerden er houthakkers omdat het eiland zowat het beste hout in de aanbieding heeft. Nadien werd het eiland werelderfgoed door twee natuurlijke processen: Het eiland groeit constant doordat er steeds meer zand aanspoelt en het tweede is de aanwezigheid van meren bestaande uit regenwater met een sterke zuurtegraad.

We begonnen de dag met een wandeling door een stukje subtropisch regenwoud (zijn we ondertussen al meer dan gewend). Vervolgens reden we via de hobbelige zandbaantjes naar het strand wat ook dienst doet als snelweg (onderweg zagen we enkele wilde dingo's). Er staan verkeersborden en er geldt een maximumsnelheid van tachtig per uur. We stopten aan een soort beekje uit zeer helder water waar we wat in konden verkoelen. Al het water op Fraser Island is helder doordat het zandeiland dienst doet als spons dat constant water opslorpt, filtert en terug afgeeft.
Namiddag zwommen we in het beroemde Lake McKenzie met een zuurtegraad van 4pH. Het water is zo helder dat je zo goed als overal de bodem kunt zien en werkt zuiverend voor de huid. Het fabeltje gaat dat je na een duik in Lake McKenzie er tien jaar jonger terug uitkomt maar dat zou willen zeggen dat ik terug naar het eerste middelbaar zou moeten, neen bedankt. Desalniettemin namen we toch een frisse duik in het meer en spendeerden de rest van de dag luisterend naar de verhalen van onze gids.

De dag nadien reden we via Noosa naar Brisbane. We hadden nog niet erg veel goeds over Brisbane gehoord, zo zou er niet al te veel te beleven en te zien zijn, dus waren we niet van plan om er lang te vertoeven. Door een reeks verkeerde afslagen en wegjes in te rijden kwamen we pas tegen het donker aan in Brisbane (vanaf vijf uur wordt het donker) en dit is echt niet aan te raden. De wegen in de stad lijken wat op een mierennest met tolwegen. Tolwegen zijn hier gewoon wegen waarop je na een tijdje een bordje tegenkomt met 'toll road' op en nergens informatie over hoe je moet betalen of hoeveel. Blijkbaar is de enige methode om ofwel te telefoneren naar de tolmaatschappij met de credit card in de hand of online te betalen.
We hadden al snel genoeg van de drukte en besloten een camping die wat van de stad was afgelegen te zoeken om de nacht door te brengen.

We vonden dat we wel een rustpauze hadden verdient na al dat rondrijden en spendeerden de volgende dag op de Gold Coast, meer bepaald op het strand van Coolangatta. De Sunshine en Gold coast zijn erg bekend door de mooie stranden en vele surfers. Gelukkig bleef het de hele dag vrij rustig op ons strandje.

Zondag reden we via Byron Bay, een supergezellig strandstadje met zowat alle types van mensen, en Urunga Heads naar Syndey! We spendeerden onze maandag met het verkennen van de stad en namen een ferry die een heel mooi uitzicht verschafte op het Opera House. Verder bezochten we alles wat iemand die Syndey bezoekt moet zien zoals de Sydney Tower en het Government House. Het allermooiste was de afsluiter van de dag: een prachtig overzicht van de stad bij zonsondergang vanaf het Observatory, net alsof je in een schilderij bent terechtgekomen.

We zijn ondertussen al wat verder dan Sydney maar dat is voor een blog binnen enkele dagen. Momenteel zitten we dus in de Snowy Mountains met overdag lekker warm en 's nachts zo'n 2 graden. Dik ingeduffeld in onze camper dus!

• 26 April 2013 - 14:19

Josette:

Dag Matthias en Christophe,

Ik was deze morgen bij je mama en ze vertelde van je nieuw verhaal,ik heb het daar gelezen.
    Weer prachtig en mooie foto's.
    We vinden het jammer voor jullie dat de reis bijna voorbij is maar het is een ervaring die jullie nooit meer gaan vergeten, ook de vriendschap tussen jullie beiden zal ook bij blijven zo 4 maanden samen.
    Maar wij zijn blij jullie terug terug te zien, welkom thuis en kijken uit naar je verhalen en foto's;
    Wij gaan morgen voor een dagen naar Parijs.
    Lieve groetjes en tot woensdag.
    josette en jean