Melbun - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Swerts Matthias - WaarBenJij.nu Melbun - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Swerts Matthias - WaarBenJij.nu

Melbun

Door: Matthias

Blijf op de hoogte en volg Swerts

04 Februari 2013 | Australië, Melbourne

Alweer een week om? En al een derde van de stage afgelegd amai..
Nog een vrij druk werkweekje gehad maar deze week wordt het terug wat rustiger. De mensen werken hier op de gekste uren. Sommigen starten 's middags en werken tot zeven of acht, anderen beginnen om acht uur 's morgens en verdwijnen 's middags. Ik werk elke dag van half negen tot half vijf met soms een uitzondering dat het wat later wordt.

Eerder deze week vertrok mijn baas wat vroeger omdat het ging regenen. Er was geen wolkje aan de lucht en ik bleef dus verder werken ook al vroeg hij me nog of ik dat wel zou riskeren. Ik dacht als Belg ben ik wel wat regen gewend, wandel op mijn gemakje naar bus, het waait een beetje. Toen ik in de bus zat druppelde het wat maar het was niet echt bewolkt. Tegen dat ik uitgestapt en op het treinperron was aangekomen kon men wel eens denken dat de Maya's zich misschien toch van datum hadden vergist.
Maar het bleek geen 'goede' regen geweest te zijn want het had zo enorm hard en veel geregend dat het water direct de rioleringen inliep.

Het gezegde 'vier seizoenen op een dag' in Melbourne klopt alleszins als een bus. 's Morgens erg fris, 's middags volle zon, late namiddag regen en vervolgens een warme avond kan hier altijd. Een ander voorbeeld is een volledig bewolkte hemel, geen straaltje zon te zien en verbrand thuis aankomen.
De UV niveaus zijn hier zo enorm hoog, een collega vertelde dat hij in de tuin aan het werken was terwijl het druppelde om vervolgens volledig verbrand te zijn. Op dit moment zit ik hier ook met lichtroze neus en oren ook al is het nog geen vijf minuten wandelen van de bus naar het appartement. Geen wonder dat de lichtste factor zonnebrandolie 30+ is.
Als je hier iets wil bezichtigen is het aangewezen van een paraplu, een warme trui, zonnebrandolie en voldoende water (er zijn niet overal waterkraantjes) mee te nemen.

Zaterdag hebben we het rustig gehouden met wat boodschappen doen in Woolworths, de versmarkt en de Aldi (goedkoopste bier) en wat slenteren in Carlton Gardens (een relatief groot stadspark).

Omdat we ons al elk weekend vrij ver van de stad hebben begeven bezochten we de nabije omgeving. We wisten wel wat er tachtig kilometer verderop lag maar een halve kilometer verder was nog onbekend terrein. Hoogste tijd om eens te verkennen dus.

We vertrokken al vrij vroeg en wandelden via het centrum naar de Shrine of Remembrance, een soort monument/tempel gewijd aan de gesneuvelde soldaten in de eerste wereldoorlog. Australië heeft veel herdenkingsmonumenten: deze tempel, de Kokoda memorial walk, de Great Ocean Road ...

Vervolgens bezochten we de Royal Botanic Garden. Dit klinkt misschien niet zo erg interessant maar het was wel erg mooi om te zien. Ze hebben er zowat alle oorspronkelijke planten en dan heb ik het niet over een bloementuin maar wel stukjes bos waar je door kan wandelen met regelmatig informatie over de bomen en planten (zo'n dertig duizend). Deze garden, ongeveer 38 hectare, is onderdeel van een grotere in Cranbourne die meer dan 363 hectare groot is (misschien voor een ander weekend).

Op de terugweg gingen we nog even een kijkje nemen in de Eureka Tower, één van de hoogste torens ter wereld. Vanaf het Skydeck op de 88ste verdieping hadden we een mooi overzicht van Melbourne wat eigenlijk veel groter is dan het lijkt. Van horizon tot horizon staan huisjes en in de verte vage schimmen van de bergen in de Dandenongs.

Eenmaal terug op begane grond aten we Chinees in, rara, China Town!
Met BBQ pork buns als voorgerecht en iets onbekend als hoofdgerecht wat wel heel lekker was. Maar goed dat ze ons daar wat hielpen met een gerecht en drank te kiezen: "I think that is too spicy for you sir" en "Maybe we should add some Sprite?".

Volgend weekend gaan we waarschijnlijk terug want dan is het weer nieuwjaar!

• 04 Februari 2013 - 14:13

Francis En Judith:

Hallo Matthias,

Alweer een leuke week voorbij ! Fijn dat jullie ook eens rondgekeken hebben in de onmiddellijke omgeving, soms moet je het niet ver zoeken om interessante plaatsen te ontdekken .én de tocht laten eindigen met een lekker hapje bij de chinees. Geniet van de nieuwe werkweek (en de was en de plas ?)
    Groetjes
    Francis en Judith

• 04 Februari 2013 - 17:43

Gilberter:

Dag Matthias,

Ben blij met de nieuwe blog zodat we weten dat alles nog goed verloopt.Jullie hebben daar 4 seizoenen op 1 dag wel hier is het nog altijd regenseizoen :-( af en toe eens een lichte opklaring,maar het duurt nooit lang!Ik had wel nooit verwacht dat jij zo een wandelingen zou maken,met wat ga je ons nog allemaal verbazen ;-)Hartelijk dank van de mooie foto(en postzegel :-))Geniet nog van alles wat je doet en voor volgend weekend een smakelijk chinees nieuwjaar.Dikke zoen we missen je,groeten aan Christophe.

• 04 Februari 2013 - 19:39

Josette En Jean:

Dag Matthias
    Fijn wat te horen van jullie.
    Steeds weer met een een goed verhaal en wat mooie foto's zo kunnen we mee genieten
    Gaat het met de stage,ik denk niet gemakkelijk,taal enz,als we je terug horen zit je al in de helf.
    veel lieve groetjes

• 05 Februari 2013 - 19:38

Mamsie & Toon:

Dag lieverd,
    We zijn altijd weer heel blij om je blog te kunnen lezen !
    Steeds interessant, ook al heb je meestal al een stukje van de sluier opgelicht via skype of mail, toch kijken we altijd uit naar je verhaal hier, het blijft zo fijn te lezen !
    Ook de foto's zijn het ontleden waard, om ons toch een beetje een beeld te vormen van hoe het daar is en wat je er zoal uitspookt :p
    Jullie verbazen ons (en anderen denk ik) met je ondernemingen en zijn enorm trots op je dat je het toch maar doet zo aan de andere kant van de globe ! !

Geniet en have fun volgend weekend bij het chinees nieuwjaar, zouden wij ook wel eens willen meemaken !

Dikke missende knuffels en kusjes
    Toontje draak & mamsie aap :D

• 07 Februari 2013 - 22:25

Sigi Hendrix:

hey :) zo te horen ist daar tof ! en chinees nieuwjaar amaiamai ;) enjoy alles daar ea !!! greetzzz Sigi

• 01 Maart 2013 - 13:29

Willy En Vinaye:

Hoi Matthias,

zo te lezen geniet je van de trip, de stage en alle leuke dingen die Australië te bieden heeft. Geniet er van en tot gauw !

Will, Vin en Sam