Steaming hot - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Swerts Matthias - WaarBenJij.nu Steaming hot - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Swerts Matthias - WaarBenJij.nu

Steaming hot

Door: Matthias

Blijf op de hoogte en volg Swerts

18 Februari 2013 | Australië, Melbourne

We hebben vernomen dat België sinds tien jaar niet meer zo'n lange sneeuw periode heeft gezien. Hier is het net andersom, hebben deze week een kleine hittegolf achter de rug met vijf opeenvolgende dagen boven de dertig graden en het ziet er naar uit dat het nog wel een dikke week heet gaat blijven. De collega's bekijken me maar vreemd als ze klagen over de hitte en ik vermeld datk het geweldig vind! Als ik zeg dat in België constant sneeuw ligt vinden ze dat precies grappig?

Nadelig zijn de droogte en de daarbij horende bosbranden. Zo vertrok ik vandaag van het werk onder een laagje mist en bijbehorende geur van verbrand hout. Ook in Noord-Melbourne waren er branden en is er een huisje gesneuveld, de brandgeur hangt zelfs in onze kamer.

Enkel 's nachts is de hitte minder leuk, onze kamer ligt wel aan de schaduwkant maar er is geen airco. Volgens de huisbaas waren de airco's defect. Maar toen we vorige week tijdens een elektriciteitspanne op zoek gingen naar de zekeringkast (achter een slot dat we moesten losschroeven) bleek de zekering voor de airco's gewoon uit te staan.. Omdat de Franse meisjes in een kamer zitten aan de zonkant, met een klein raampje dat niet opengaat, hebben we deze maar geactiveerd. Achteraf bekeken was dit misschien toch geen slimme keuze want er hangen zo'n drie airco's in het gebouw en natuurlijk draaien die nu dag en nacht op volle toeren wat hoogst waarschijnlijk een mooi bedrag gaat vormen op de elektriciteitsrekening (waar we toch wat van gaan proberen af te pingelen!).

De matras van onze Finse vriend is nog steeds niet opgedoken. De arme Fin heeft nog ongeveer een maand achterstallige huur te betalen, heeft een saldo van honderd dollar en verdient nauwelijks iets op zijn werk, maar alles komt goed! Toen ik bij hem polste of het niet mogelijk was dat hij zijn matras misschien wel verkocht had volgde er wat gemompel. Ondanks dat hij geen nagel heeft om aan zijn kont te kretsen is hij heel joviaal en wil graag alles 'delen'!

Deze week hebben we plannen gemaakt voor de rest van de weekends en de laatste drie weken waarin we de Oostkust gaan verkennen. Ik heb een heleboel tips gekregen van een collega, Jim, een hele vriendelijke gast die elke zes maanden afwisselt tussen rondtrekken en werken.

Zo gaan we een vlucht naar Cairns boeken (Great Barrief Reef / Daintree Rainforest) en gedurende drie weken via de oostkust afzakken naar Melbourne. De vluchtprijzen vallen beter mee dan gedacht, rond de 140 dollar voor een afstand van 3000 km.
Verder gaan we de Great Ocean Road bezichtigen, hoogst waarschijnlijk via een begeleide tour ($200 voor twee dagen). Aanvankelijk dachten we met de medebewoners samen te leggen om auto's te huren, maar een bustrip leek ons beter. De bestuurder kan namelijk nauwelijks iets van het uitzicht zien, of ziet net alles wat het gevaarlijk maakt, zeker als men niet gewend is links te rijden.
Het feit dat de rest van de bewoners niet van de slimste zijn en het te betwijfelen valt of we ooit tot aan de Twelve Apostles geraken droeg bij aan onze keuze.

Zondag hebben we een ritje met de stoomtrein Puffing Billy (meer dan honderd jaar oud) gemaakt naar Lake Side. Erg mooi om te zien en te horen zo'n ding, had het nog nooit meegemaakt en voelde me net in zo'n ouderwetse zwart wit film maar dan met veel te veel Chinezen. Dat de trein vlak door de Dandenongs reed maakte het nog beter. Enkel de snelheid verbaasde me, ik had verwacht dat die dingen een stuk sneller reden!

Lake Side was, zoals de naam aangeeft, een gezellig plekje aan een meer waar hippie bands liedjes speelden en op tamtams tokkelden en de mensen van een rustige zondagnamiddag genieten. Maar omdat wij graag ietsje meer willen zien maakten we op ons gemakje een wandeling door de bush waar we sporadisch op een zonnig plekje (ik) of in de schaduw (Chris) wat uitrustten en een boekje lazen.

Elke twee weken is ons weekendje iets drukker doordat we een tweewekelijks rapport moeten schrijven voor de school, maar we proberen dit zoveel mogelijk door de week bij te houden met korte notities. En echt de tijd gaat hier veel te snel..

• 18 Februari 2013 - 15:53

Josette En Jean:

Hallo Matthias en Christphe,

Ik begin toch wel een beetje jaloers te worden( niet op jullie stage)wat jullie allemaal tezien krijgen elke week iets anders en zo mooi.
    De wereld is toch niet goed verdeeld ,bij jullie te warm en hier bij ons gewoon winterweer ook al schijnt het zonnetje vandaag.
    GIsteren was iedereen hier,we misten je wel maar zien uit naar de prachtige verhalen met foto's als je terug ben.
    Werk goed en voor de rest genieten.
    Groetjes
    Jean en Josette

• 18 Februari 2013 - 21:04

Francis En Judith:

Hoi Matthias of zeg ik ook Puffing Billy ?

Het lijkt wel gisteren toen we jullie in Düsseldorf uitwuifden, maar jullie zitten toch bijina halfweg het verblijf in Australië. Al zoveel gezien en meegemaakt, deze reis zal jullie altijd bijblijven.
    Wat leuk dat jullie al aan het plannen zijn voor de laatste (vrije) weken na de stage.
    Geniet nog van werk en vrije tijd !

Groetjes,
    Francis en Judith

• 21 Februari 2013 - 18:00

Gilberte:

Hey Matthias

Toch fijn om de blog te kunnen lezen:-) Hier is het nog altijd koud,vandaag een beetje sneeuw,zon,blauwe en grijze lucht maar een ijskoude wind dus hebben jullie toch nog een beetje geluk met die hittegolf;-)We beginnen je toch wel fel te missen,en misschien spijtig voor u,maar wij zijn toch al aant aftellen!!!Geniet nog van jullie verblijf,rapporten schrijven en de chinezen natuurlijk.

Dikke zoen
    Van ons 4

• 21 Februari 2013 - 19:30

Mamsie & Toon:

Lieve zoon,
    We hopen dat het je ondertussen niet te heet onder de voeten wordt, iedereen hier zou maar wat graag in je plaats willen zijn ! De temperaturen hier bereiken nog steeds met moeite positieve waardes.
    Vandaag hebben wij hier veel afwisseling gehad met sneeuw+zon, sneeuw zonder zon, wind, beetje blauw, meer grijs etc etc .. Éen positieve noot, de dagen beginnen merkbaar te lengen (terwijl die van jullie beginnen te korten ;-) )

Fijn dat je een tocht hebt kunnen maken met een authentieke stoomtrein, alweer een unieke ervaring die je kan schrappen op jullie bucketlist.
    We weten dat je graag aanwezig was geweest op mijn verjaardag maar daarom moet je nog geen zelfmoordneigingen vertonen door je tussen de rails te leggen. Hoe onverantwoord, weet je wel wat voor een vertraging dat zou geweest zijn voor die trein ! ;-)

Wat fijn te lezen dat jullie al zoveel concrete plannen maken, Ocean Road moet wel de moeite zijn en dan Great Barrier Reef als toemaatje, nee hoor, hier is echt niemand jaloers :p

We missen je, maar geniet nog met volle teugen ! ! En we zijn trots op je geweldige blog en leuke foto's ! x x

• 01 Maart 2013 - 13:39

Willy, Vinaye & Sam:

Hoi, hoi,

Probeer een beetje warmte mee te brengen naar hier want het is vreselijke koud... een lange winter! Die trip is echt een hele belevenis en fijn dat jullie zo een verslagen en foto's maken opdat wij toch ook kunnen meegenieten.

Ben echt benieuwd hoe de uitstap naar o.a. Barrier Reef e.a. gaat verlopen, maak het fijn en wees voorzichtig!

WVS

Tags: Melbourne