White night golden day - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Swerts Matthias - WaarBenJij.nu White night golden day - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Swerts Matthias - WaarBenJij.nu

White night golden day

Door: Matthias

Blijf op de hoogte en volg Swerts

25 Februari 2013 | Australië, Melbourne

Ons weekend was weer eens volgeboekt. Zaterdag hadden we nog eens zin om te barbecueën en dat hebben we dan ook, op z'n Australisch, gedaan. Het was wel even zoeken naar een BBQ, na een dik half uur vonden we er acht waarvan er eentje niet bezet was.

Het was vrij druk omdat de 'White Night' op het punt stond om te beginnen (heb gehoord dat het in België ook regelmatig White Night is). Dit houdt in dat er van zeven uur 's avonds tot zeven 's morgens op verschillende plaatsen in het centrum evenementen, muziek, lichtshows en meer te zien zijn. Maar toch eerst thuis gaan douchen want het was zweten wat de klok sloeg. Op de weg naar huis speelden er al enkele lichtshows, maar het was nog te helder om er veel van te zien.

Tegen een uur of negen op het gemakje naar Federation Square getrokken (als er wat te doen is dan is het in Flinder Street en Federation Square). Op Flinders Station speelden ze live muziek (ik vond het meer een kattenkoor makom..) onder een verlichte koepel. We kwamen ook een one-man band tegen wat honderd keer beter was dan de schreeuwende vrouwtjes op het station. Spijtig genoeg projecteerden ze net toen de muzikale meneer voorbij kwam de hele staat vol met gekke dingen en was de aandacht wat afgeleid. Om elf uur was er nog een lazershow waarbij op water geprojecteerde lazers een erg trippy beeld vormden. Tegen een uur of twaalf toch maar terug naar huis geslenterd (geen gemakkelijke opgave tussen zoveel mensen doorwalsen) want we moesten de dag nadien weer vroeg uit de veren.

Met kleine oogjes toch uit bed geraakt en direct de VLine trein richting Ballarat genomen. Ballarat is een stadje noordwest van Melbourne. Hier werd honderdvijftig jaar geleden goud ontdekt, maar daar kom ik sebiet op terug.
De VLine treinen van Victoria (de staat) zijn wat duurder dan de Metro treintjes van Melbourne, maar ze dienen dan ook voor veel grotere afstanden zoals van Melbourne tot Syndey (+850km).
Na een uurtje maffen in de trein toch aangekomen in het station van Ballarat. Heel vreemd stadje met een wat cowboy-achtige sfeer, sommige gebouwen lijken zo uit een oude film te komen.

Het bekendste plekje in Ballarat is Sovereign Hill, een soort replica dorpje gebaseerd op het oude Ballarat van 1854. Toen men hier voor het eerst goud vond in 1851 werd de halve wereld gek. Een heleboel Chinezen, Britten en Amerikanen dachten er stinkend rijk te worden. Stinkend zijn ze alleszins geworden maar van de duizenden goudzoekers heeft er maar een handvol daadwerkelijk gouden munt kunnen slaan. Als we de tentjes en levensomstandigheden zagen waarin die sukkelaars verbleven begrepen we direct waarom er in elke tent geestrijke dranken (replica's!) of opiaten stonden.

De Britten hadden liever niet dat de Chinezen zich kwamen moeien met hun gouden zaakje en verplichtten de Aziatische delvers tot het betalen van twaalf pond om er te mogen verblijven. De meesten arriveerden met één a twee pond in hun zakken en mochten dus graven om hun schuld te betalen. Daar bijkomend ook nog eens één pond beschermingsgeld per jaar zodat ze met vier in een luxe tentje in het Chinese getto konden genieten van vruchteloze opgravingen en het was één groot feest.
Zestigduizend gravende mannen (en een handvol vrouwen die na een week met pensioen konden) resulteerden uiteindelijk in de vondst van de 'Welcome Nugget' die ze verkochten voor 10500 pond wat voor die tijd meer zou zijn dan de lotto pot van nu.

Verder was er een smelterij waar een blok massief goud ter waarde van 160000 dollar in een staaf werd gegoten (we kunnen maar twintig kilo bagage mee naar huis nemen anders was ik nog een keer gaan kijken), een toertje ondergronds, industriële stoommachines, etc.. Ze konden er precies al wat van in die tijd, een hele kamer vol draaiende radartjes en wieltjes om een plankje hout te kunnen slijpen, maar het werkte toch maar! (Sommige machines waren wel indrukwekkend zoals grote metalen blokken die tonnen kwarts uiteenslaan om toch maar kleine stukjes goud te kunnen vinden).

Tegen een uur of vier een dikke vier kilometer snelgewandeld door de genadeloze Austrlische zon om de trein te halen waarin we zowat in slaap vielen.

• 25 Februari 2013 - 11:39

Christophe V:

I like!

• 25 Februari 2013 - 23:40

Zusje:

Hey broer'tje,

Je hebt geweldige foto's !
    En Kristof ook!
    Geniet nog maar even en wees aub voorzichtig..
    Ik kan de foto's jammer genoeg niet van deze site halen dus printscreen ik de meesten
    voor morgen even aan ma'ke en pa'ke te laten zien (daar geen internet)

Ik vond het fijn je nog eens te zien/horen deze morgen.
    Ik ben bij Kev nu hij slaapt al.
    Ik heb het wat moeilijk om te slapen,
    nu ik pas bij je gepraat heb dan mis ik men broerke heelfel :'( .....
    Ik zal toch wel heel blij zijn als je terug bent en hoop dat je niet meer te snel van huis gaat..

Dikke kus Zus x

• 26 Februari 2013 - 08:36

Josette:

Dag Jongens,

Ik herval in herhaling,maar kijk uit naar je volgend verhaal,jullie hebben al veel gezien en de rondreis moet nog komen;
    Weer mooie foto's met al die verlichting.
    Geniet maar en succes in de stage.
    Groetjes,
    Joisette

• 27 Februari 2013 - 18:45

Francis En Judith:

Hello goudzoekers !

Zoals iedereen kijken ook wij telkens uit naar een nieuwe aflevering van je blog.
    Jullie hebben al heel wat rondgetrokken en gezien. Ook het voorbije weekend was weer een belevenis met mooie foto's.
    Zoals ik reeds aan Christophe schreef : mocht informatica uiteindelijk toch niet in de smaak vallen : jullie kunnen nog steeds aan de slag als verslaggever, reisleider, goudzoeker, kok (!), een wasserij beginnen ... noem maar op !
    We wensen je veel plezier het komende weekend op de great ocean road en bezorg ons maar chique foto's !

Groetjes uit Kuringen
    Francis en Judith

• 01 Maart 2013 - 13:48

Willy,Vinaye & Sammeke:

Hello,

het is weer een hele ervaring down under !! Toch weer een hele geschiedenis en er blijft vanalles te beleven. Vervelen zullen jullie zich zeker niet doen.

Hier is het regenachtig en koud, de sneeuwklokjes en krokussen steken hun kopje naar boven en dat betekent normaal gezien, een aankondiging van de lente... was het almaar zomer.
    Maar we mogen niet klagen, we zijn gezond, hebben een dak boven ons hoofd, kunnen ons lekker warm kleden... (en toch wens ik stilletjes dat het zomer is :o)

Met ons alles prima (nog niet onderkoeld). Sammeke is 4 jaartjes geworden, je komt nadien maar iets drinken... want niet alleen wij maar ook Sam gaat blij zijn om je terug te zien en haar vaste babysit terug te hebben.

Maak het fijn, drink genoeg (water) en see ya soon !

xxx