BBQ and Mornington Peninsula - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Swerts Matthias - WaarBenJij.nu BBQ and Mornington Peninsula - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Swerts Matthias - WaarBenJij.nu

BBQ and Mornington Peninsula

Door: Matthias

Blijf op de hoogte en volg Swerts

28 Januari 2013 | Australië, Melbourne

Het lijkt nog maar gisteren dat ik de laatste blog opgesteld heb, de tijd vliegt hier ongelofelijk snel voorbij.

Het werk was wat drukker als anders, mijn baas ( Joe ) was wat gestresseerd en iedereen kent de vergelijking wel: baas druk is gelijk aan iedereen druk.
Vermoeiend werkweekje dus met af en toe wat overuren. Later werken is niet zo'n probleem maar er zijn maar weinig bus en trein verbindingen na zes uur dus het was al snel half negen eer ik thuis neerplofte.

Gelukkig was het werk op vrijdag allemaal in orde gekomen en omdat iedereen enorm uitkeek naar Australia Day - de nationale feestdag en de dag dat de Britten voet aan wal zetten op Australisch grondgebied ( de Aboriginals zijn hier niet over te spreken ) - namen we vrijdag een uitgebreide middagpauze om met de collega's te gaan barbecueën.

Daar de Australiërs bezeten zijn van bbqen heeft elk park gratis openbare bbq's. Enige voorwaarde is dat je ze terug proper maakt en geen vuilnis achterlaat wat wel vanzelfsprekend is. Toch valt het hier fel op dat er weinig vuil wordt achtergelaten of openbare faciliteiten worden vernield, enkel taggers ( graffiti spuiters ) zijn er in overvloed. De stad heeft naar het schijnt enkele locaties waar er zonder problemen met graffiti geklad mag worden.

Barbecueën gaat hier als volgt: gooi een hele hoop vlees en ajuin op de bbq, stop dit vlees tussen een doodgewone boterham en spuit hier wat ketchup of anders sauzen over, klaar. Verschillend van thuis dus, zonder uitgebreid groenten buffet en zeven gangen, ook omdat wij Belgen zo'n drie keer per jaar bbqnen en niet drie keer per week zoals hier.

Zondag maakten we een uitstapje in het Mornington Peninsula. Dit ligt in het meest zuidelijke deel van Melbourne en is een vakantieoord voor de bewoners. We waren al vroeg uit bed want het Peninsula ligt niet bij de deur, zo'n tachtig kilometer van het centrum. Toen de trein vertrok dachten we eerst dat het carnaval was geweest. Er waren een hele hoop feestgangers aanwezig op het station en in de treinen die naar huis trokken na een nachtje bloemetjes buitenzetten voor Australia Day, wat voor een interessante rit zorgde ( houdt ze het binnen of houdt ze het niet? ).

Eenmaal aangekomen in Frankston en een busrit van een uurtje later arriveerden we in Dromana. We informeerden ons in het Visitors Centre voor de mooiste wandelingen en kozen voor een natuurwandeling met eerst een stukje strand waar het door het verlengde weekend erg druk was. De Australiërs huren graag een beach shack ( strandhut ) om hun weekends in te spenderen met zwemmen, sporten en barbecueën natuurlijk.

Het begin van de route lag vlak achter een dikke laag struikgewas gevolgd door een snelweg. Deze oversteken was dus makkelijker gezegd dan gedaan maar na twee uur ronddwalen op zoek naar een brug konden we onze tocht aanvangen. De wandeling was vrij zwaar en stijl omhoog maar bracht wel een mooi uitzicht over de zee en de stad met zich mee. Boven op de heuvel lag een groot park/picknick plaats ( Seawinds ). Er zaten naar het schijnt ook wilde kangoeroes verstopt maar we zagen enkel een wilde echidna die aan mijn schoenen kwam snuffelen. Tijdens de wandeling was de omgeving muisstil tot we ons zelf enkele minuten stilhielden, dan was het een gekrijs nog erger alsof er een bende apen in de bossen zit.

Vandaag zijn we gaan barbecueën met de Finnen, de Zweed en de Fransman ( de Italianen mochten niet mee want die hadden naar 't schijnt de hele nacht lawaai gemaakt ) in een parkje vlakbij. Zoals verwacht bij een bbq met Europeanen hadden we dubbel zoveel vlees en bijgerechten mee dan nodig was en we hebben de 'geen bier in het openbaar' regel ook even aan onze laars moeten lappen. Maar we kunnen vanavond restjes eten dus cheers for that!

• 29 Januari 2013 - 19:14

Josette En Jean:

Dag Matthias,
    Zo te horen gaat het jullie daar goed zowel op het werk en erna,fijn zo.
    Bedankt voor je mooie kaart,ook heel goed gedaan.
    Ik kijk uit naar je volgend verhaal.
    Vriendelijke groetjes,
    Josette

• 29 Januari 2013 - 20:34

Mamsie & Toon:

Hoi Matske,

Heel erg bedankt voor de verjaardagskaart en de postkaart. De grootste festiviteiten zijn achter de rug en nu is het een paar weken pauze tot de volgende verjaardagen :-) Wat je beschrijft op je werk is overal hetzelfde hoor... geniet van de sfeer en steek er maar zoveel mogelijk van op.
    We zijn dit weekend Sam haar verjaardag gaan vieren en daarna gaan snowboarden. Steven kon niet meer lopen de volgende dagen, maar hij vond het toch de moeite waard.
    De kou is momenteel het land uit maar heeft plaats gemaakt voor veel regen en rukwinden. Ik denk dat je aan de goede kant van de aardbol zit. Het is wel een gevarieerd weerbericht : regen, veel regen, nog meer regen met veel wind...
    De wandeling zag er de moeite uit en we zijn benieuwd naar de rest van de foto's. Nog veel plezier en tot gauw x

• 29 Januari 2013 - 21:02

Gilberte, Bruno, Sander, Alien:

Hoi Matthias,

wij kijken altijd uit naar je verhalen, ze lezen heel plezant!
    Zo te zien zijn jullie het daar al goed gewend! Jullie zijn niet de enigen die een bbq gehouden hebben want Sander en de vrienden hebben hier ook een winterbbq gehouden. Hij miste je wel ;-)
    Het weer is hier echt verschrikkelijk dus geniet er maar van daar.
    Het is ons echt een raadsel met hoeveel jullie nu precies in dat appartement wonen, maar misschien toch wat vriendelijker doen tegen de Italianen als jullie gratis vakanties willen versieren ;-)

Dikke kus van ons 4 en groetjes aan Christophe!

• 29 Januari 2013 - 22:54

Francis En Judith:

Hallo Matthias,

Plezant om aflevering 5 uit je blog te kunnen lezen.
    Wij merken dat jullie al echte ontdekkingsreizigers worden met kennis van flora en fauna !
    Ook vermoed ik dat je thuisfront zeker blij zal zijn met je kook- en waservaring. Dat is achteraf weer een kok meer in het thuisteam.
    Alle gekheid op een stokje : wij wensen je veel werkplezier en geniet zeker van de weekenduitstapjes met Christophe !

Veel liefs
    Francis en Judith

• 01 Februari 2013 - 19:46

Zusje:

Broetje , ik mis je enorm hard,,, wil je nogniet terug komen :(((( ?!