Laatste stageweek - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Swerts Matthias - WaarBenJij.nu Laatste stageweek - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Swerts Matthias - WaarBenJij.nu

Laatste stageweek

Door: Matthias

Blijf op de hoogte en volg Swerts

25 Maart 2013 | Australië, Melbourne

Mijn laatste stageweek is vandaag ingegaan. Het gaat maar een korte week zijn want alle bedrijven sluiten van vrijdag tot en met maandag.
Om donderdag afscheid te nemen hebben we Belgisch bier gekocht om aan de collega's te overhandigen (Chimay). Omdat Christophe een week later begonnen is met zijn stage stopt hij pas volgende week vrijdag.
Ik had het er vandaag nog over met een collega hoe snel de tijd wel niet gaat. Het is al Pasen en het is net alsof we een paar weken geleden naar het nieuwjaarsvuurwerk zijn gaan kijken. Maar het is een beetje en gemengd gevoel, enerzijds is het spijtig dat we binnenkort vertrekken uit Melbourne, anderzijds kijken we erg uit naar nieuwe dingen ontdekken en beleven.

Onze trip naar Cairns is zo goed als voorbereid, enkel nog de auto huren en een hostel zoeken voor de eerste nacht door te brengen. We zijn gisteren backpacks gaan kopen in de lokale outdoor winkel (Anaconda). Er stonden serieuze kortingen op dus we hebben ze aan een redelijke prijs kunnen aankopen (ongeveer $100 per stuk). En ze zitten erg comfortabel, door de riemen die bevestigd worden rond de middel wordt het gewicht gedragen door de heupen in de plaats van de schouders wat het zeulen een stuk makkelijker maakt. We kochten ook een lantaarntje om op te draaien (oplaadbare batterij) en mousse matjes om onder onze slaapzakken te leggen. We zijn dus van plan om met de auto de oostkust af te cruisen en te kamperen waar we kunnen of in campings. Het geld dat we dan niet uit hoeven te geven aan hotels kunnen we met gemak besteden aan een huurauto.

De voorbije week hebben we rustig doorgebracht en ons goed geamuseerd.
Dinsdag zijn we naar een big band optreden gaan kijken. Het ging door in een bar niet ver van ons appartement maar toen we aankwamen zag het er maar wat louche uit. Er hingen wat mensen aan de toog en er was niets te zien wat ook maar enige hint gaf dat er een optreden zou zijn die avond. Maar na een aantal ongure gangetjes gepasseerd te hebben kwamen we uit op een gezellig plekje waar mensen rustig zaten te tafelen. Het optreden was op de eerste verdieping te doen waar een aantal stoelen en zetels waren klaargezet voor de toeschouwers.
Het optreden viel goed mee ook al is jazz niet echt mijn genre. Wel leuk om eens naar te luisteren en te zien. Er waren zo'n 18-20 bandleden en zo'n 40 toeschouwers.
Op de terugweg naar huis zagen we een kat lopen tussen de vuilbakken. Eenmaal het beest benaderd te hebben bleek het geen kat te zijn maar een possum (niet te verwarren met de Amerikaanse opossum/buidelrat).
We vroegen ons al drie maanden af waarom er in hemelsnaam een plastieken of metalen band rond de stammen van alle bomen hing. Ik had het zelfs aan een agent gevraagd maar die wist het ook niet. Maar toen ik wat dichter bij de possum kwam schoot deze direct de boom in en wisten we dus waarvoor die banden dienen. Het zijn wel heel kloeke en eigenlijk schattige beestjes die enkel 's nachts uitkomen. Ik had ze wel willen aaien maar het blijft een wild beest dus beter van niet.

Woensdag hebben we een bezoekje aan de night market gebracht. Ik heb geen krokodil geproefd omdat het geen aanrader bleek te zijn en ik toch niet zo'n zin had in onbekende smaken. De night market is super gezellig met tientallen kraampjes die eten verkopen van verschillende landen. Australisch, Braziliaans, Spaans, Turks, enzovoorts. Er stonden ook een heleboel andere kraampjes (spirituele genezing en andere gekke zaken) en er waren optredens zoals een slangenvrouw die in een kleine doos kruipt maar er was zo enorm veel volk dat we niet zo heel lang gebleven zijn.

Vrijdag avond zijn we eindelijk een jug gaan drinken. Ze schenken hier bier per 1.14 liter in een kan genaamd een jug voor tien dollar (geïmporteerd platbier weliswaar). Christophe vond het niet zo lekker dus dronk hij er twee :p

Zaterdag hebben we met de leden van het appartement de avond doorgebracht met drankjes en gebabbel tot vrij laat (voor ons is laat niet wat andere mensen laat vinden).
En zondag wilden we backpacks gaan kopen maar we kwamen onderweg het Crown casino tegen waar ze twee weken terug op ware Oceans Eleven stijl $32.000.000 gestolen hebben.
( www.heraldsun.com.au/news/law-order/crown-casino-hi-tech-scam-nets-32-million/story-fnat79vb-1226597666337 )
Het Crown casino is gigantisch groot, het beslaat twee volledige blokken in de stad en ik denk dat de omzet niet te schatten is. We hebben er ook veel geld verloren op de pokies (Australisch voor slotmachine), zo'n 3 dollar, en trokken platzak verder naar de camping winkel.

Vrijdag gaan we met een collega van mij, Jim, en een kameraad van hem de bush in met twee vier maal viers. We gaan twee dagen kamperen vlak bij een dam bij Ballarat waar Jim ons gaat leren goud zoeken. De locatie is zo'n tien kilometer verwijderd van de dichtstbijzijnde baan maar dat maakt het net leuk. Het zal ook een goede oefening zijn voor de maand die ons te wachten staat om een goed beeld te vormen van wat we zeker niet mogen vergeten. We kijken er alleszins erg naar uit!

• 26 Maart 2013 - 12:44

Josette:

Dag Matthias,

Je schrijft goed ,je laatste stage week ,wat gaat het snel,gelukkig hebben jullie nog enkele fijne weken in het vooruitzicht,soms vraag ik me af of het nog mooier kan worden.
    Het zal weer een afscheid worden en elk afscheid doet een beetje pijn, maar die mooie maanden nemen jullie mee je ganse leven.
    Geniet nog maar van het zonnetje,hier blijft het herfst in plaats van lente.
    Ik ga je mooie verhalen missen,want op doorreis zal er niet veel tijd zijn om te schrijven,maar ik wil het allemaal horen als je terug zijt.Nog veel plezier en zijt voorzichtig.
    groetjes,
    Josette en Jean

• 26 Maart 2013 - 19:19

Laura:

Heyyyy mats !!!
    heel leuk om je reis mee te kunnen volgens .
    Ik hoop dat je het daar naar je zin hebt . maar dat lijkt er wel naar !
    Ik heb vandaag je kaartje ontvangen , heel lief van je dank je !!

Nog een hele fijne reis en tot binnen een dikke maand
    Groetjess xxx